Voedings- en dieetkunde

Voor wie?

Je kan voor elk soort dieet of voedingsadvies bij ons terecht. We benaderen alles zo natuurlijk en eerlijk mogelijk. Daarbij hebben we ons voornamelijk verdiept in de volgende specialisaties:

  • Eetstoornissen
  • Emotioneel eetgedrag
  • Eetbuien
  • Diabetes
  • Sportvoeding
  • Verstoord eetgedrag

We geven je individueel gericht voedingsadvies over:

  • Gebalanceerde, gezonde voeding
  • Obesitas
  • Hart- en vaataandoening (bv. cholesterol, bloeddruk, ...)
  • Maagdarmproblematiek (bv. Ziekte van Crohn, prikkelbaar darmsyndroom...)
  • Intoleranties & allergieën (bv. coeliakie, lactose, tarwe, ...)
  • Kanker
  • Bariatrische chirurgie (voor en na)
  • Eiwitbeperking/verrijking
  • Energieverrijking
  • diabetes 
  • sportvoeding

Hoe gaan we te werk?

De eerste ontmoeting begint met het in kaart brengen van onder andere de fysieke klachten die voortkomen uit de eetproblematiek. Er wordt ook een voedingsanamnese uitgevoerd, om een goed beeld van het huidige voedingspatroon te benaderen. Je mag daarvoor steeds bloeduitslagen of andere verslagen meebrengen. Hoe het consult verder verloopt hangt af van het huidige voedingspatroon en waar vervolgens je primaire behoefte ligt.

Tijdens de eerste en/of de volgende consultaties wordt op eenvoudige wijze uitgelegd welke voedingsstoffen er in de voeding aanwezig zijn, welke functies deze hebben en in welke voedingsmiddelen deze terug te vinden zijn. Deze kennis wordt je bijgebracht zodat je zelf mee op zoek kan gaan naar jouw voedingsbalans. Gedurende de voedingsbegeleiding krijg je inzicht in jouw voedingspatroon. We gaan op zoek naar de triggers die moeilijkheden teweegbrengen en proberen deze stap voor stap aan te pakken. Afhankelijk van jouw eetprobleem, vindt de tweede consultatie plaats na twee weken. Bij eetstoornissen is dit in het begin telkens na één week. Na verloop van drie à vier consultaties kan er steeds meer tijd tussen de begeleidingen plaatsvinden, dit in samenspraak met jou.

Eetstoornissen

Een eetstoornis doet zich zelden voor zonder achterliggende oorzaken. Op jouw tempo bekijken we welke stappen jij wil en kan nemen. Een eetstoornis genezen vergt veel tijd en ruimte. Je leert handelen met de dieperliggende gevoelens die je eetstoornis in stand houden. Je wordt begeleid bij de tweestrijd en het gevecht dat je hebt met je eetstoornis.

Diabetes

Diabetes is niet enkel fysiek, maar ook emotioneel zwaar om mee te leven. Tijdens de consultaties wordt je huidige levensstijl besproken en wordt er geprobeerd een balans te zoeken tussen het fysieke en emotionele. Aan de hand van duidelijke en correcte informatie krijg je meer inzicht in je diabetesaandoening. We bouwen samen een haalbaar en realistisch voedingspatroon stap voor stap op om de glucose-, cholesterol- en tryglyceridenwaarden te normaliseren in je bloed. In het begin zal het even zoeken worden welke medicatie/insuline optimaal past bij je voedingspatroon. Na verloop van tijd zal het je beter lukken om je levensstijl hieraan aan te passen.

Sportvoeding

De begeleiding is voornamelijk gericht op duur- en teamsporters. Maar wil je graag vetpercentage verliezen en bijkomen in spiermassa door middel van krachttraining en een aangepaste voeding? Dan kan je voor zowel recreatieve als professionele (wedstrijd)sport voedingsbegeleiding krijgen. Indien er vraag is naar een exacte berekening van de energiebehoefte voor, tijdens en na het sporten wordt dit gedetailleerd en individueel berekend om zo de energie- en voedingsbehoefte volledig te kunnen dekken. Er wordt dan een gepersonaliseerd voedingsschema opgesteld dat je voorziet van de nodige behoeftes. Ze beantwoorden aan de laatste nieuwe aanbevelingen voor de behoefte aan micro- en macronutriënten, geïndividualiseerd per sportsoort. Indien je vooraf in een gespecialiseerd centrum inspanningstesten liet afnemen, mag je de resultaten hiervan altijd meenemen.

Veelgestelde vragen

Is er terugbetaling van het ziekenfonds?

Tot op heden worden diëtetische consultaties nog niet terugbetaald. Je kan wel bij je ziekenfonds een invulformulier aanvragen om een bedrag gaande van €10 tot €60 per jaar terug te vorderen, afhankelijk van je gezondheidstoestand en de voorwaarden van je ziekenfonds.Indien je een diabetespas hebt, krijg je tot tweemaal een consultatie van 30 minuten terugbetaald.

Krijg ik een dagschema mee naar huis na het eerste consult?

De voorkeur wordt gegeven aan een persoonlijke en individuele begeleiding. Dit wil zeggen dat je geen standaard dieetblad, dieetschema, dagschema of weekmenu vanaf het eerste consult mee naar huis krijgt. Tijdens de consultaties werken we eerder met 'actiepunten' dan met beperkte voedingslijsten waaruit je kan kiezen (uitgezonderd specifieke dieetvoorschriften). Je krijgt een gepersonaliseerd voedingsboekje mee waarmee je thuis prima aan de slag kan. Aan de hand van een eetdagboek kunnen we je doelen bijstellen en een evolutie in het eetpatroon en de triggers merkbaar zien. Als de vraag er is, kan bij het stopzetten van de begeleiding een gepersonaliseerd dagschema opgesteld worden. Op die manier heb je een houvast en kan je thuis verder structuur houden in je eetpatroon.

Word ik gewogen?

Het cijfer dat op de weegschaal verschijnt is slechts relatief. Het geeft vaak een vals negatief beeld over jouw lichaamssamenstelling. Het helpt ons ook niet veel verder als het getal hoger is dan we hopen. Een lager getal kan motiverend werken, maar zal het probleem niet wegnemen. Focus liever op het aanpakken van de onderliggende triggers en zo zal dat cijfer op de weegschaal langzaamaan vanzelf weergeven waar we naar streven. Indien je graag gewogen wil worden, ben je hier vrij in. Je wordt alleszins nergens toe verplicht. Stel het liever uit tot er effectief resultaat is, anders werkt dit vaak demotiverend.

Wat is jouw visie als diëtiste omtrent gezonde voeding?

Ik ben op zoek gegaan naar de verklaring waarom voeding een stempel krijgt met de naam 'gezond' of 'ongezond'. Al snel bleek dat er heel wat voedsel in de categorie 'ongezond' werd gezet omdat er nét niet voldoende vezels of nét 0,1 g te veel suiker in zat. Ook het tegenovergestelde bleek; ongezond voedsel wordt soms ook aanzien als gezond, denk maar aan 'light' chips. Ik zette mezelf steeds voor de keuze om de gezonde of ongezonde weg te kiezen. Waarom zelf geen weg maken die er tussenin ligt? Zo eet ik dagdagelijks gezond en kan ik toch genieten van voeding die nét dat extraatje toevoegt aan mijn eetpatroon.

Meer informatie op: www.bewust-genieten.be

Voedings- en dieetkunde

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x